Jumaat, 1 Mei 2009

Sollu 'ala al Nabiyy!


Semalam, sesampainya saya di perkarangan Kompleks Rumah Pahang Hayyu 'Asyir ni..saya terkejut dengan suara bising anak-anak Arab yang sedang bermain bola di dataran kompleks. Hari dah masuk maghrib. Suara masing-masing melampaui 2-3 bukit.Saya turun je dari kereta..saya terus jerit...." Kholaaas ya walaa!! ruuh solli fil beiiit! au hattasil bil buuliiiis!!!"( dah la main tu..pergi balik sembahyang.Nanti aku panggil polis!. ).Semua budak-budak Arab tu buat tak kisah je. Ada seorang daripada mereka yang berkata kepada kawan dia.." mush khooyif " (tak takut langsung).


Dengar je suara sumbang tu..saya rasa tercabar sungguh. Budak -budak Arab yang darjah 3-4 ni tak takut langsung dengan amaran tu. Saya marah lagi dengan suara yang lebih kuat. Sama juga reaksi mereka...buat tak kisah je bahkan keadaan menjadi semakin bising. Saya terus masuk rumah. Lepas je sembahyang Maghrib..saya dengar suara orang bergaduh kat luar rumah. Saya pun keluar. Rupa-rupanya anak-anak Arab tadi sedang bertekak dengan seorang Arab dewasa, abang kepada salah seorang daripada budak-budak tu. Masing-masing dengan hujah dan suara yang tinggi. Semakin lama suara semakin tinggi. Akhir sekali Arab dewasa tu mengalah dan pergi berseorangan.


Saya masuk ke dalam rumah. Duduk atas kerusi dan mula terkenang peristiwa tadi. Rupa-rupanya dengan orang Arab ni..kalau nak menang bertekak dengan puak-puak ni...pastikan suara kita paling tinggi dan dapat bagi hujah yang logik dan masuk akal. Yang pastinya...budak-budak tu menang bertekak sebab 2 perkara tadi. Itu budak-budak. Saya dah saksikan beratus peristiwa orang Arab bergaduh, bertekak dan macam-macam lagilah. Memang 2 perkara itulah asas nak menang. Begitulah kasarnya dan keras kepalanya orang Arab ni.


Sambil termenung dan mengenangkan peristiwa tadi...teringat saya kepada Junjungan Besar Nabi kita. Baginda berdepan dengan orang yang semacam ini dalam berdakwah untuk menegakkan Islam. Yang saya tengok ni..orang yang dah Islam. Lagi dahsyatlah kalau orang zaman Jahiliyyah dulu tuu.


Yang pastinya...memang hebat manusia bernama Muhammad s.a.w ini. Apa Nabi buat bila berdepan dengan manusia kasar dan keras kepala ini?... BERLEMBUT DALAM PERCAKAPAN, SENTIASA TERSENYUM DAN CERITAKAN TENTANG TAUHID DAN ISLAM MELALUI KAEDAH YANG PALING MUDAH DIFAHAMI MASYARAKAT JAHILIYYAH INI.


Sollu 'Ala al Nabiyy!!!!!

1 ulasan:

  1. Konpius...

    Kan Kompleks Rumah Negeri tu kira kawasan ekslusif dan bertaraf autonomi. Apasal kasik chance anak Arab main kat kawasan tu?

    Diorang ingat tu gelanggang futsal Semambu kaa?

    BalasPadam