Khamis, 30 April 2009

Adat Merantau

Setiap perkara yang berlaku kepada diri kita sememangnya telah ditakdir. Begitulah kehendak Tuhan kepada kita. Tidak pernah tersangka suatu hari nanti saya dan keluarga akan merantau sementara ke negeri orang. Bagi saya dan isteri, ia seperti pulang ke kampung halaman. Sudah lebih sepuluh tahun saya meninggalkan pasir dan air sungai Nil ini. Kini saya kembali semula...dan pasir serta airnya masih lagi seperti dulu.


Cerita pahit manis di negara ini yang telah menjadi sejarah lebih 10 tahun yang lalu akan tercoret semula. Sememangnya hidup di atas pasir Mesir ini bukan semudah meneguk air sejuk dari gelas di tengahari yang panas. Banyak persediaan diperlukan. Syukur pada Tuhan...saya sudah menempuhnya 10 tahun yang lalu. Cuma anak-anak kecil saya yang kekadang merasa hairan dan sering bertanya......" baba..kenapa kat sini sejuk sangat!".."baba..kenapa orang arab tu cakap kuat dengan kawan dia?"..."baba..kenapa tempat ni bau hancing?...baba dan baba dan baba.....


Anak-anak saya mungkin antara anak-anak yang beruntung dapat merantau di usia sangat muda. Yang sulong, Ulfa 8 tahun, Wiaam 7 tahun dan Aufa si ammouurah hampir 3 tahun. Apalah sangat pengalaman anak-anak tu. Semuanya baru dan kebetulan yang baru itu sangat pelik dan hairan pada pandangan mereka.


1 ulasan:

  1. sempat dengan ulfa saieda ja masa blaja dolu2...
    ustaz dah semakin kurus kan...kan...hehe

    BalasPadam